ZASADY UDZIELANIA POMOCY
Celem pomocy społecznej jest umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości. Aktem prawnym określającym zadania z zakresu pomocy społecznej, rodzaje świadczeń oraz zasady i tryb ich udzielania jest ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2021 r. poz 2268 z późn. zm.). Pomoc społeczna może mieć formę:
- świadczeń pieniężnych tj. zasiłku stałego, okresowego, celowego lub specjalnego celowego,
- świadczeń niepieniężnych m.in. odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej, usług opiekuńczych, prawa do świadczeń opieki zdrowotnej, sprawienia pogrzebu, opłacenia posiłków.
Prawo do świadczeń pomocy społecznej przysługuje osobom posiadającym obywatelstwo polskie, zamieszkującym i przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz cudzoziemcom,zamieszkującym i przebywającym na tym terytorium, posiadającym zezwolenie na pobyt stały lub status uchodźcy, nadany w Rzeczypospolitej Polskiej oraz obywatelom państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego, przebywającym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, którzy uzyskali zezwolenie na pobyt.
Pomocy społecznej udziela się osobom i rodzinom w szczególności z powodu:
Prawo do świadczeń z pomocy społecznej przysługuje:
- osobom samotnie gospodarującym, których dochód nie przekracza kryterium dochodowego dla osoby samotnie gospodarującej tj. 776,00 zł,
- rodzinom, w których dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kryterium dochodowego na osobę w rodzinie tj. 600,00 zł.
TRYB UDZIELANIA POMOCY SPOŁECZNEJ
Aby otrzymać świadczenie z pomocy społecznej należy złożyć swój wniosek osobiście w siedzibie Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej we Frampolu przy ul. Kościelnej 29, telefonicznie, elektronicznie lub za pośrednictwem poczty. Wnioski są przyjmowane codziennie od poniedziałku do piątku w godzinach 7.30 - 15.30. Zgłoszenie może nastąpić także z urzędu lub może go dokonać przedstawiciel ustawowy, lub inna osoba za zgodą ubiegającego się o pomoc.
Przyznanie pomocy poprzedzone jest (poza nielicznymi wyjątkami) przeprowadzeniem w miejscu zamieszkania przez pracownika socjalnego rodzinnego wywiadu środowiskowego. Wywiad środowiskowy ma na celu rozeznanie przez pracownika socjalnego sytuacji bytowej, rodzinnej, zdrowotnej i mieszkaniowej osoby ubiegającej się o pomoc. Jest sporządzany w miejscu zamieszkania, a w sprawach niecierpiących zwłoki w miejscu pobytu wnioskodawcy. Brak zgody na udzielenie wywiadu jest równoznaczny z rezygnacją z pomocy społecznej. Wywiad środowiskowy jest przeprowadzany w ciagu 14 dni od daty wszczęcia postępowania.
Strona występująca o pomoc powinna zgromadzić i udostępnić dokumenty stanowiące podstawę ustalenia jej danych personalnych, stanu zdrowia, sytuacji rodzinnej i materialnej. Należą do nich m.in.:
- dowód osobisty lub inny dokument stwierdzający tożsamość,
- skrócony odpis aktu urodzenia dziecka lub książeczka zdrowia dziecka (do wglądu),
- dokumenty określające status cudzoziemca,
- decyzja właściwego organu w sprawie renty, emerytury, świadczenia przedemerytalnego lub zasiłku przedemerytalnego, emerytury pomostowej, nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, uposażenia w sprawie spoczynku, renty strukturalnej, renty socjalnej,
- orzeczenia komisji do spraw inwalidztwa i zatrudnienia, orzeczenia o niezdolności do pracy, orzeczenia o niezdolności do samodzielnej egzystencji, orzeczenia komisji lekarskiej,
- zaświadczenia lub oświadczenia o wysokości wynagrodzenia z tytułu zatrudnienia, zawierające informacje o wysokości potrąconej zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenia zdrowotne, emerytalne i rentowe w części finansowanej przez ubezpieczonego oraz składki na ubezpieczenie chorobowe,
- zaświadczenia lub oświadczenia o wysokości wynagrodzenia uzyskiwanego na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia, umowy o dzieło albo w okresie członkostwa w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub spółdzielni kółek rolniczych (usług rolniczych), zawierającego informację o potrąconej zaliczce na podatek dochodowy od osób fizycznych, składki na ubezpieczenie zdrowotne, emerytalne i rentowe w części finansowanej przez ubezpieczonego oraz składki na ubezpieczenie chorobowe,
- zaświadczenia albo oświadczenia o powierzchni użytków rolnych w ha przeliczeniowych (wartość dochodu miesięcznego z 1 ha przeliczeniowego od 01.01.2021 r. wynosi 345,00 zł),
- zaświadczenia albo oświadczenia o kontynuowaniu nauki w gimnazjum, szkole ponadgimnazjalnej, szkole ponadpodstawowej lub szkole wyższej,
- decyzja starosty o uznaniu bądź odmowie uznania za osobę bezrobotną, utracie statusu osoby bezrobotnej, o przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu, wznowieniu wypłaty oraz utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku dla bezrobotnych, świadczenia szkoleniowego, stypendium, dodatku aktywizacyjnego albo oświadczenia o pozostawaniu w ewidencji bezrobotnych lub poszukujących pracy,
- zaświadczenia albo oświadczenia o zobowiązaniu do opłacania składki na ubezpieczenie społeczne rolników, dowodu opłacenia składki na ubezpieczenie społeczne rolników, dowodu opłacenia składki na ubezpieczenie społeczne przez osoby prowadzące działalność gospodarczą,
- decyzje innych organów przyznających świadczenia pieniężne,
- oświadczenia o stanie majątkowym.
Osoby i rodziny korzystające z pomocy społecznej są zobowiązane do współdziałania w rozwiązywaniu ich trudnej sytuacji. Celem określenia sposobu współdziałania osoby lub rodziny, która znalazła się w trudnej sytuacji życiowej, w przezwyciężaniu problemów, może zostać zawarty z nią kontrakt socjalny. Jest to pisemna umowa określająca uprawnienia i zobowiązania stron umowy (osoby zwracającej się o pomoc, pracownika socjalnego oraz kierownika Ośrodka). Kontrakt zawiera opis sytuacji życiowej osoby lub rodziny oraz opis działań koniecznych do podjęcia przez nią, a także formę, zakres i czas udzielanej przez Ośrodek pomocy. W kontrakcie odnotowuje się również wszystkie uwagi, dotyczące realizacji kontraktu. Okres, na jaki jest zawierany kontrakt socjalny, dostosowywany jest z jednej strony do sytuacji życiowej, w jakiej znajduje się osoba zawierająca kontrakt, a z drugiej - do form wsparcia, zaproponowanych przez Ośrodek. Klient otrzymuje jeden egzemplarz kontraktu.
Świadczenia z pomocy społecznej przyznawane są w formie decyzji administracyjnej. Wszystkie decyzje o przyznaniu pomocy, a zwłaszcza decyzje o odmowie przyznania pomocy, wydawane są w formie pisemnej. Wyjątek stanowią świadczenia w postaci pracy socjalnej, poradnictwa, itp. - tu pomoc udzielana jest bez konieczności wydawania decyzji. Stronom przysługuje odwołanie od decyzji kierownika Ośrodka Pomocy Społecznej w ciągu 14 dni od daty jej otrzymania. Złożenie odwołania wstrzymuje wykonanie decyzji, do czasu jej rozpatrzenia. Odwołanie wnosi się na piśmie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Zamościu, ul. Partyzantów 3, 22- 400 Zamość, za pośrednictwem tutejszego Ośrodka.
Realizacja świadczeń odbywa się w formie wypłat na konto bankowe świadczeniobiorcy lub w uzasadnionych przypadkach w formie gotówkowej. Ośrodek wypłaca przyznane świadczenia w dwóch terminach:
- w dniach 21 - 25 każdego miesiąca,
- w ostatnim dniu roboczym każdego miesiąca.
UWAGA
W przypadku stwierdzenia przez pracownika socjalnego marnotrawienia przyznanych świadczeń, ich celowego niszczenia lub korzystania w sposób niezgodny z przeznaczeniem bądź marnotrawienia własnych zasobów finansowych może nastąpić ograniczenie świadczeń, odmowa ich przyznania albo przyznanie pomocy w formie świadczenia niepieniężnego.
Brak współdziałania osoby lub rodziny z pracownikiem socjalnym lub asystentem rodziny, o którym mowa w przepisach o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, w rozwiązywaniu trudnej sytuacji życiowej, odmowa zawarcia kontraktu socjalnego, niedotrzymywanie jego postanowień, nieuzasadniona odmowa podjęcia zatrudnienia, innej pracy zarobkowej przez osobę bezrobotną lub nieuzasadniona odmowa podjęcia lub przerwanie szkolenia, stażu, przygotowania zawodowego w miejscu pracy, wykonywania prac interwencyjnych, prac społecznie użytecznych, a także odmowa lub przerwanie udziału w działaniach w zakresie integracji społecznej realizowanych w ramach Programu Aktywizacja o Integracja, o których mowa w przepisach o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, lub nieuzasadniona odmowa podjęcia leczenia odwykowego w zakładzie lecznictwa odwykowego przez osobę uzależnioną mogą stanowić podstawę do odmowy przyznania świadczenia, uchylenia decyzji o przyznaniu świadczenia lub wstrzymania świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej.
W przypadku stwierdzonych przez pracownika socjalnego dysproporcji między udokumentowaną wysokości dochodu a sytuacją majątkową osoby lub rodziny, wskazującą, że osoba ta lub rodzina jest w stanie przezwyciężyć trudną sytuację życiową, wykorzystując własne zasoby majątkowe, w szczególności w przypadku posiadania znacznych zasobów finansowych, wartościowych przedmiotów majątkowych lub nieruchomości, można odmówić przyznania świadczenia.
Osoby i rodziny, korzystąjące ze świadczeń pomocy społecznej, są zobowiązane poinformować o każdej zmianie w ich sytuacji osobistej i majątkowej Świadome wprowadzenie w błąd pracownika socjalnego może spowodować zmianę decyzji na niekorzyść strony oraz naliczenie nienależnie pobranych świadczeń. Świadczenia nienależnie pobrane podlegają zwrotowi, niezależnie od dochodu rodziny.